Hoe het begon

Waarom is KiKa opgericht? En wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen jaren? 

Oprichting

Stichting Kinderen Kankervrij werd in 2002 opgericht door Frits Hirschstein en Maarten Stoopendaal. Wat was de aanleiding? Het verzoek van professor Rob Pieters (Sophia Kinderziekenhuis) en professor Huib Caron (Emma Kinderziekenhuis) voor meer financiering van onderzoek naar kinderkanker.

Op zoek naar doorbraak

In de eerste gesprekken met deze oncologen werd duidelijk dat de behoefte aan meer onderzoek naar kinderkanker zeer terecht was. De genezingskans stond al geruime tijd ‘stil’ op ongeveer 70%. De overtuiging was dat er door de vele beschikbare data van genen een doorbraak mogelijk moest zijn. De genezingskans moest en kon omhoog. Ook op het gebied van kwaliteit van de behandelingen en de late effecten viel er veel te verbeteren. 

De start van KiKa 

Iedereen werd gemobiliseerd om zijn of haar medewerking kosteloos te verlenen om de start van KiKa mogelijk te maken. Prof. Tom Voûte (kinderarts en hoogleraar kinderoncologie) werd voorzitter van het bestuur en Inge de Bruijn zei ja tegen het ambassadeurschap.

In de tijdlijn hieronder vind je de ontwikkelingen van KiKa door de jaren heen.

Tijdlijn 

Steun KiKa

Elke week krijgen 10 kinderen kanker.
25% redt het niet.

Doneer

2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018

1e mailing (2002)

KiKa stuurt de eerste mailing uit en krijgt daarmee 2.500 donateurs! 2002 wordt afgesloten met een opbrengst van 35.000 euro. KiKa zal fondsen werven voor alle zeven academische centra waar kinderen met kanker worden behandeld.

1e Run for KiKa (2003)

KiKa’s eerste run vindt plaats in de uitdagende duinen van Bloemendaal. Een mooie opkomst van 1.100 lopers die zich per km laten sponsoren. Inmiddels heeft de run zich ontwikkeld in een jaarlijks terugkerend familie evenement.

1e Veiling 

Bij de eerste veiling van KiKa zijn er klompen geveild die beschilderd zijn door BN’ers en (ex)patiëntjes. Sindsdien viert KiKa jaarlijks haar verjaardag op deze manier en ieder jaar is er een nieuw thema voor de veiling.

1e tv spot (2004)

KiKa krijgt de mogelijkheid om gratis een tv spot uit te zenden. In de reclame roept Inge de Bruijn iedereen op om in actie te komen voor KiKa. De boodschap is simpel: 70% van de kinderen redt het, 30% niet.  

7 onderzoeken krijgen groen licht  

In 2004 is er maar liefst 971.000 euro opgehaald! Voldoende geld om in alle 7 academische centra een onderzoek te financieren. 7 oncologen zien hun wens voor meer onderzoeken naar kinderkanker in vervulling gaan.

De beer is los! (2005)

De KiKa beer wordt gelanceerd, het symbool voor steun en liefde voor kinderen in moeilijke tijden. De eerste actie is bij de winkels van Toys “R” Us. Ze vliegen de schappen uit! Dezelfde zomer staat KiKa met een grote kraam in Artis om de beren te verkopen. Inmiddels zijn er heel veel vrijwilligers die jaarlijks meer dan 100.000 beren verkopen!  

Eerste onderzoek LATER (2006)

De focus van KiKa is onderzoek om de genezing van kinderkanker te verhogen. Er is echter een bijzonder hoog percentage van bijwerkingen door agressieve chemotherapie. Dit maakt onderzoek naar het voorkomen van deze latere effecten heel belangrijk. 

De KiKa award (2007)

Met de KiKa Award worden vrijwilligers, bedrijven, BN’ers, survivors of oncologen in het zonnetje gezet. Mensen waar KiKa elk jaar op kan rekenen zijn onmisbaar en verdienen deze megapluim. 

Acties, acties, acties! (2008)

KiKa is van heel Nederland. Dat blijkt uit de vele acties die voor KiKa worden georganiseerd. Er zijn 2.662 acties georganiseerd waarmee in totaal 5,7 miljoen euro is opgehaald! Door al deze mooie acties kan KiKa groot worden door klein te blijven.

Plan voor het Prinses Máxima Centrum (2009)

Het businessplan is er en de locatie is bekend.. nu het geld nog! KiKa zal als grootste financier hier een cruciale rol in spelen.

Breaking news! Stijging 70-75% 

Oncologen maken bekend dat er een structurele verbetering is in de genezing van kinderen met kanker. Nu kunnen we melden dat 75% van de kinderen het redt! Geweldig nieuws voor iedereen en een stimulans voor de komende jaren. 

SC Heerenveen (2010)

KiKa is populair in Friesland! SC Heerenveen steunt KiKa sinds dit jaar. De meest ludieke aandacht komt van de 11 oranje KiKa/ SC Heerenveen stoelen in de lodge. Elke thuiswedstrijd worden ze voor 1.500 euro verhuurd en de opbrengst gaat naar KiKa. 

KiKa invasie in NY (2011)

Voor de tweede keer vertrekt KiKa in marathontenue naar de New York Marathon. In 2010 met 15 en nu met 135 lopers! KiKa is heel blij dat alle 135 lopers gezond over de finish komen. Het avontuur wordt afgesloten met een mooi “fun after de run” feest en met een cheque van maar liefst 1.1 miljoen euro! Een mooi nieuw Run for KiKa Marathon concept is geboren.

KiKa Koekenbakkers (2012)

In samenwerking met Honig en Plus Supermarkten wordt de actie KiKa Koekenbakkers gelanceerd. Eén pak voor jezelf en een pak gratis om te bakken voor KiKa. In heel Nederland verkopen kinderen hun zelfgebakken lekkernijen voor KiKa. De actie was een groot succes! 

Draag je steentje bij (2013)

Voor de bouw van het Prinses Máxima Centrum moet een eigen vermogen komen. KiKa besluit te helpen om een deel van het eigen vermogen te realiseren met het organiseren van een landelijke actie: Draag je steentje bij! Voor 5 euro kan je symbolisch een steentje voor de bouw kopen. Er wordt ook een grote tv-show georganiseerd. Met de landelijke actie worden er 1.5 miljoen steentjes verkocht! 

Tom Voûte fonds vindt onderdak bij KiKa 

Het Tom Voûte Fonds heeft de focus op schenkingen en nalatenschappen, maar heeft niet de bezetting die nodig is om landelijke dekking en groei te realiseren. De integratie met KiKa maakt dit mogelijk.. 

Tv spot Bas Muijs (2014)

Er komt een nieuwe tv spot: ‘Kom in actie voor KiKa’. Bas Muijs toert met de Kika-bus door Nederland en laat zien wat er voor mooie acties worden georganiseerd.

Giro di KiKa   

Na het succes van Run for KiKa Marathon in New York bedenkt KiKa een nieuw grootschalig sportevenement. Giro di KiKa: 6 dagen fietsen in Italië. Voor de getrainde fietser, want de gemiddelde hoogte is 2.500 meter! Top ambassadeur Michael Boogerd fietst zelf ook mee. 

Geef KiKa de 10! (2015)

De tv-show “Geef KiKa de 10” heeft een dubbele betekenis: de symbolische KiKa handjes en doneer 10 euro. Erica Terpstra, André van Duin en Antoinette Hertsberger presenteren de succesvolle avond. 85.000 Nederlanders pakken de telefoon en doneren veel meer dan 10 euro.

Prijzen marathon Vriendenloterij 

De prijzenmarathon van de Vriendenloterij wordt grootschalig voor KiKa gespeeld. KiKa ambassadrice Irene Moors wordt gekozen als het gezicht voor de actie. Een prachtige actie die 35.000 spelers oplevert voor jarenlange steun.

1e paal en hoogste punt Prinses Máxima Centrum (2016)

Op 8 februari gaat de eerste paal de grond in onder toeziend oog van minister Edith Schippers. Op 13 oktober wordt het hoogste punt bereikt en gevierd. Twee gedenkwaardige momenten voor het Prinses Máxima Centrum en dus voor KiKa als grootste financier.

Kanjers van kinderen 

Een jaar lang volgt Nance Coolen kinderen op de voet tijdens hun strijd tegen kanker. In deze driedelige serie krijgt Nance een kijkje in het leven van 6 patiënten. Een prachtige serie die op alle kijkers veel indruk maakt. Het geeft een realistisch beeld van het effect van kinderkanker op het kind, familie en omgeving. 

KiKa op de schaatsen (2017)

Voor de ultieme schaatsbeleving vertrekt KiKa naar de Weissensee in Oostenrijk. Dit alles onder begeleiding van schaatstoppers Renate Groenewold en Ben van der Burg. Een hele nieuwe winterse uitdaging: Schaats voor KiKa! 

Maak jij ook geschiedenis? Kom in actie en steun KiKa! (2018)

Klik hier om een actie te starten! 

Steun KiKa

De strijd tegen kinderkanker winnen we alleen als we het samen doen. Word donateur, steun ons éénmalig of kom in actie voor KiKa.

Steun KiKa